Pages

Wednesday, January 25, 2017

Pilih Makanan GI Rendah Lebih Baik Untuk Kesihatan Kita!

Pilih Makanan GI Rendah

Adakah anda memilih makanan yang berIndeks Glisemia (GI) rendah?

Indeks glisemia (GI) ialah satu ukuran secepat mana aras glukosa darah (i.e., gula darah) meningkat selepas memakan makanan tertentu. Glukosa (piawai yang ditetapkan) mempunyai indeks glisemia 100. Kesan setiap makanan terhadap aras glukosa darah berbeza-beza. Indeks glisemia menganggarkan sebanyak mana setiap gram karbohidrat tersedia (jumlah karbohidrat ditolak serat) dalam makanan menaikkan aras glukosa darah selepas memakannya, dibandingkan dengan pemakanan glukosa tulen.

Dalam kajian memerhatikan kesan karbohidrat kepada gula dalam darah, makanan berasaskan karbohidrat dikategorikan kepada yang rendah, pertengahan atau GI tinggi.

GI tinggi adalah makanan, biasanya terdiri daripada karbohidrat ringkas yang cepat bertukar menjadi gula dalam darah. Ia menyebabkan naik turun tahap gula dalam darah terlalu cepat. Ini akan menimbulkan ketidakselesaan kepada seseorang individu di mana dia mungkin mempunyai keinginan untuk makan dengan lebih kerap.

GI rendah adalah makanan, biasanya diperbuat daripada karbohidrat kompleks yang lambat bertukar menjadi gula. Makanan yang GI rendah akan membolehkan kita rasa kenyang lebih lama.

Badan kita mengambil masa yang lebih lama untuk mencerna atau menyerap makanan GI rendah. Oleh itu meilih makanan GI rendah adalah lebih bermanfaat untuk kesihatan kita khususnya untuk sarapan pagi!

3 kelebihan memilih makanan GI rendah adalah:
1.     Rasa kenyang yang lebih lama.
2.    Memberi pelepasan tenaga yang stabil dan berkekalan.
3.    Pilihan yang lebih baik bagi sesiapa yang dalam proses untuk turunkan berat badan atau ingin kempiskan perut buncit.


Jom kita lihat contoh makanan serta bacaan GI mereka.


Untuk lebih info boleh LIKE www.facebook.com/KelabSihatKita atau whatsapp kami @ 0162626741.

No comments:

Post a Comment