Alhamdulillah, hari ini article saya dalam Utusan Malaysia saya kongsikan tentang - Cabaran baharu guru era digital: AI dan visualisasi spontan.
Saya sentuh tentang penggunaan structured prompting - PIDO saya bersama kemahiran Visualization Through Freehand (VTF)
Cabaran Baharu
Guru Era Digital: AI dan Visualisasi Spontan
Oleh: Amirul
Iskandar bin Mannan, CEO Yayasan Wiba Prima
Realiti “Faham
Tapi Tak Faham”
Salah satu
cabaran terbesar dalam pendidikan moden bukanlah kekurangan bahan, teknologi
atau kurikulum tetapi memastikan pelajar benar-benar memahami apa yang diajar,
bukan sekadar menghafal.”
“Faham cikgu,”
jawab murid-murid setiap kali ditanya. Namun, apabila tiba peperiksaan atau
ujian, keputusan membuktikan sebaliknya. Fenomena “faham tapi tak faham” ini
kerap berlaku di bilik darjah kita.
Guru mungkin
menyampaikan isi pelajaran dengan baik, tetapi jika murid tidak mampu
menghubungkan maklumat kepada pemahaman yang mendalam, proses pembelajaran
tidak akan berlaku secara efektif.
Inilah sebabnya
Program Visual Teachers diwujudkan untuk memperkenalkan pendekatan komunikasi
visual secara spontan dalam pengajaran sebagai jalan penyelesaian kepada
cabaran ini.
Visualization
Through Freehand (VTF): Seni Mengajar yang Semakin Hilang
Apabila kita bercakap
tentang pendidikan moden, ramai membayangkan penggunaan PowerPoint, infografik
atau video. Tetapi realitinya, kemahiran melakar spontan di papan putih atau
kertas adalah satu seni yang amat penting tetapi semakin hilang dalam
kalangan guru.
Melalui Visualization
Through Freehand (VTF) yang diperkenalkan oleh Dr. Ruzaimi Mat Rani,
guru dilatih untuk melakar secara ringkas dan spontan bagi menerangkan konsep.
Tidak perlu cantik seperti ilustrasi grafik, tetapi cukup untuk membantu murid melihat,
membayangkan, dan memahami sesuatu topik dengan lebih baik.
Kajian di
peringkat antarabangsa menunjukkan bahawa kemahiran melukis boleh
meningkatkan pemahaman pelajar sehingga 50% lebih baik. Ini selari dengan
teori pembelajaran visual oleh Richard Mayer (Multimedia Learning) yang
menekankan bahawa manusia belajar lebih cepat apabila teks dan visual
digabungkan.
Sejak lebih tiga
tahun lalu, Yayasan Wiba Prima telah melatih hampir 2,000 guru dari Johor,
Perak, Selangor dan Terengganu dalam program Visual Teachers. Rata-rata
peserta mengakui bahawa kemahiran VTF ini bukan sahaja meningkatkan
keyakinan mereka di bilik darjah, malah menjadikan pengajaran lebih
menyeronokkan untuk murid.
Buku Profits
from Visuals kini menjadi teks rujukan penting dalam modul ini, membimbing
guru menguasai asas VTF.
AI dan Cabaran
Prompting
Seiring dengan
perkembangan teknologi, ramai guru mula menggunakan AI seperti ChatGPT untuk
membantu penyediaan Rancangan Pengajaran Harian (RPH). Benar, AI mampu
menjana idea, contoh latihan, atau nota ringkas malah menjana RPH untuk
kegunaan para guru.
Namun, ada satu
masalah besar iaitu prompting tanpa struktur. Prompting adalah merupakan
arahan yang kita berikan kepada AI seperti ChatGPT untuk mendapatkan hasil atau
output. Cabarang paling besar kita hari ini adalah prompting yang kurang tepat
dan tanpa struktur.
Ramai guru
hanya menaip soalan atau prompt di ChatGPT seperti berikut:
- “Boleh
buatkan RPH matematik Tahun 3?”
- “Tolong
berikan idea untuk mengajar sains tentang cahaya.”
Jawapan AI
untuk soalan sebegini biasanya terlalu umum, panjang berjela, atau tidak sesuai
dengan konteks bilik darjah Malaysia. Apabila guru cuba untuk prompt lagi,
biasanya akan menghasilkan output yang sudah jauh dan tersasar serta kurang
tepat dari kehendak guru dan lebih merisaukan lagi lebih jauh dari keperluan
murid.
PIDO : Struktur
Prompting untuk Guru
Untuk mengatasi
cabaran ini, saya telah membangunkan PIDO sejak 2022. PIDO adalah
akronim untuk:
- P – Parameter
- I – Instruction
- D – Details
- O – Output
Dengan PIDO,
guru boleh memberikan arahan yang jelas kepada AI.
Contohnya,
bandingkan dua prompt berikut:
Prompt Rawak:
“Buatkan lakaran untuk ajar pecahan.”
Jawapan AI:
Gambar generik dengan bulatan dipotong. Tiada konteks, tiada kaitan dengan
tahap murid.
Prompt PIDO:
- P
(Parameter): Saya guru
Tahun 1 dengan pengalaman 10 tahun.
- I
(Instruction): Tolong
bertindak sebagai pakar visual dalam pendidikan awal.
- D
(Details): Saya mahu
ajar pecahan menggunakan contoh makanan tempatan (contoh: roti canai).
- O
(Output): Analisa
lakaran ringkas yang saya kongsikan, komen penambahbaikan, dan rating
daripada 1–10.
Jawapan AI: Ia
akan memberikan rating kepada visual yang di kongsi oleh guru dan juga cadangan
bagaimana untuk meningkatkan keberkesanan visual.
Perbezaan ini
jelas. Dengan PIDO, guru mendapat cadangan lebih tepat, kontekstual, dan boleh
terus digunakan dalam pengajaran. Guru boleh terus mengambil tindakan untuk
memperbaiki visual yang disediakan bagi tujuan penyedian RPH yang lebih baik
dan berkesan.
Gabungan VTF
& PIDO: Transformasi Menyeluruh dalam Dunia Pendidikan
Program Visual
Teachers kini melangkah ke tahap seterusnya dengan menggabungkan dua elemen
penting:
1. VTF – Mengasah kemahiran guru melakar
secara spontan dan berkesan.
2. PIDO – Memberi kawalan strategik kepada
guru dalam penggunaan AI.
Gabungan ini
membuka peluang luar biasa kepada pendidik. Guru boleh melakar dengan penuh
keyakinan sambil memanfaatkan kekuatan AI sebagai “penasihat visual” yang
pintar. RPH yang dihasilkan bukan sahaja lebih visual dan inklusif, tetapi juga
mudah difahami oleh pelajar pelbagai tahap kemampuan.
Pendekatan ini
tidak terhad kepada bilik darjah. Saya sendiri telah menggunakan struktur PIDO
dalam sesi latihan bersama agensi kerajaan dan korporat, ternyata hasilnya
membuktikan fleksibiliti dan keberkesanan pendekatan ini dalam pelbagai konteks
profesional.
Perspektif
Islam
Islam
menekankan kepentingan ilmu yang jelas dan mudah difahami. Allah SWT berfirman
dalam Surah Ibrahim ayat 4:
وَمَا أَرْسَلْنَا مِن رَّسُولٍ
إِلَّا بِلِسَانِ قَوْمِهِ لِيُبَيِّنَ لَهُمْ ۖ فَيُضِلُّ اللَّهُ مَن يَشَاءُ وَيَهْدِي
مَن يَشَاءُ ۚ وَهُوَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ
“Dan Kami tidak
mengutuskan seorang rasul melainkan dengan bahasa kaumnya, supaya dia dapat
menjelaskan (ajaran Allah) dengan terang kepada mereka. Maka Allah menyesatkan
siapa yang dikehendaki-Nya dan memberi petunjuk kepada siapa yang
dikehendaki-Nya. Dan Dialah Tuhan Yang Maha Kuasa, lagi Maha Bijaksana.”1
Ayat ini
memberi mesej bahawa kualiti penyampaian amat penting iaitu mesej sampai
apabila ia dijelaskan dengan baik dan difahami oleh audien.
Selaras dengan
itu, Rasulullah SAW menekankan konsep ihsan, iaitu melakukan setiap
perkara dengan sebaik-baiknya:
إِنَّ اللَّهَ كَتَبَ الْإِحْسَانَ
عَلَى كُلِّ شَيْءٍ
“Sesungguhnya
Allah telah menetapkan ihsan (melakukan dengan sebaik-baiknya) atas setiap
perkara” (Muslim:1,955.)
Hadith riwayat
Imam Muslim (meninggal 261H) ini menjadi asas kepada semangat ihsan
iaitu bukan sekadar bekerja, tetapi melaksanakannya dengan penuh kecemerlangan.
Imam al-Baihaqi
(meninggal 458H) di dalam kitabnya Syu’ab al-Iman merekodkan sabdaan
Nabi saw:
إِنَّ
اللَّهَ عَزَّ وَجَلَّ يُحِبُّ إِذَا عَمِلَ أَحَدُكُمْ عَمَلًا أَنْ يُتْقِنَهُ
“Sesungguhnya
Allah Azza wa Jalla mencintai seseorang yang apabila dia mengerjakan sesuatu
kerja, dia laksanakan dengan cemerlang (Syu’ab al-Iman: 4929, 4930 dan
4931 tetapi dengan sanad yang berbeza)
Gabungan ayat
dan hadith di atas yang menekankan kepentingan konsep ihsan, ciri itqan serta
penjelmaan Ikhlas dapat memberikan iktibar bagi kegunaan kita. Bila
kita bekerja dengan kecemerlangan dan hati yang tulus, hasilnya bukan sahaja
memberi manfaat kepada manusia, tetapi juga mendapat redha Allah SWT.
Menggunakan
visual dan AI dengan PIDO membantu guru mencapai itqan dalam pendidikan iaitu
menyampaikan ilmu dengan cara terbaik agar benar-benar difahami murid.
Masa Depan
Pendidikan Malaysia
Bayangkan
sebuah bilik darjah masa depan yang hidup dan interaktif. Guru berdiri dengan
penuh keyakinan, melakar idea di papan putih, manakala AI memberikan cadangan
pintar melalui struktur PIDO.
Dalam suasana
pembelajaran sebegini, murid tidak lagi sekadar mengangguk tanda faham tetapi mereka
benar-benar menguasai ilmu.
Dengan
memperkasakan guru melalui gabungan VTF dan PIDO, kita bukan sahaja melahirkan
tenaga pengajar yang kreatif dan inovatif, tetapi juga membina generasi pelajar
yang cerdas, berfikir kritikal dan bersedia menghadapi cabaran abad ke-21.
Apabila
kreativiti manusia dan kecerdasan buatan bergabung, kita tidak sekadar
menyampaikan ilmu, kita membina masa depan.
Inilah wajah
baharu pendidikan Malaysia, pendidikan yang relevan, berkesan dan bermakna
untuk generasi akan datang.
No comments:
Post a Comment