Pages

Monday, April 29, 2019

KENALI GLYCEMIC INDEX (GI) & KESAN PADA SISTEM BADAN

KENALI GLYCEMIC INDEX (GI) & KESAN PADA SISTEM BADAN

Semua makanan yg kita makan akan diproses dan ditukar kepada gula & disimpan & kemudian digunakan sebagai tenaga.

✍ Fahamkan sikit proses ini ... 

⚠Proses terjadinya glycemic index adalah bacaan penukaran potensi peningkatan gula dlm darah yg memang datang dari makanan itu sendiri.

⚠Dan proses ini dipanggil fenomena ‘insulin spike’ yg mana apabila makanan yg tinggi GI masuk ke dlm badan, insulin akan dilepaskan pada tahap yg paling tinggi utk membantu proses transfer gula ke dlm sel.

⚠Proses ini mengakibatkan gula akan turun balik dgn mendadak & isyarat badan dlm keadaan kekurangan gula dihantar ke otak.  PERLU MAKAN LAGI. Dalam tak sedar, kita akan makan lagi & lagi.Dan, apabila ambil lagi makanan yg TINGGI GI ,lagi sekali fenomena ‘insulin spike’ berlaku.  Seterusnya, signal dihantar lagi ... MAKAN.

Itulah sebabnya hari ini kita semua suka makan.Nak makan, berselera makan & HIDUP UNTUK MAKAN. Walaupun dh beribu-ribu kalori masuk tp masih bernafsu pada makanan.

APAKAH YANG BOLEH MENYELAMATKAN KITA DARI TERUS BERADA DALAM SITUASI INI?
🤔🤔🤔🤔🤔

MAKANAN TERBAHAGI KEPADA 3 JENIS LEVEL GI :

1⃣ GI RENDAH
2⃣ GI SEDERHANA 
3⃣ GI TINGGI

Hanya makanan yg berada dalam LEVEL 1 yg tidak akan berlaku fenomena insulin spike manakala yg kedua, iaitu LEVEL 2, fenomena tersebut berlaku tp dlm keadaan selamat & terkawal.

Kita akan selamat ...

✍ Apabila kita hanya fokus pada makanan yg rendah GI.Metabolisma dpt membakar lemak-lemak lama dgn selamat, tenang tanpa ada gangguan STRESS nak makan, penambahan kalori baru.  Dan, PROSES BARU BERMULA.Boleh dilihat pada kesan-kesan positif ini:

1. Mula rasa kurang mengantuk selepas makan.
2. Rasa lebih bertenaga walaupun kurang makan.
3. Nafsu makan sudah kurang bergelora. 
4. Badan rasa sangat segar, terutama semasa bangun waktu pagi.
5. Ketagihan pada makanan mula berkurangan.

APAKAH SENARAI MAKANAN YANG RENDAH DAN SEDERHANA GI INI?

✍ Sebenarnya, sepanjang anda berada di sini, coachee telah pun mengamalkanya.Dari nutrition program hingga ke list groceries semua itu adalah pilihan makanan GI rendah & sederhana.

⭐ Dan formula 1 nutrition yg coachee ambil setiap pagi memang telah diiktiraf sbg RENDAH GI YANG JULATNYA hanya 18, lebih rendah daripada pisang. 

✍ Hari ini buat sikit homework.  Cuba senaraikan & berkenalan dgn makanan yg rendah & sederhana GI di google agar selepas ini kita tidak lagi jadi ‘KETAGIH MAKAN’ ... Sebarangan.

Islam pn mengajar kita makan sekadar utk hidup & pentingkan kesederhanaan & menganggap makan berlebihan itu 1 bidaah.

In sha Allah,hari ini kita belajar memberi makanan berkualiti ke dlm badan agar kita dpt balik quality of life ... utk hidup sihat ceria dgn orang yg tersayang. In sha Allah 💞💞💕💕💚💕

Semuanya ada equal. Setiap kejadian ada prosesnya.  Setiap sebab ada kesannya ...Dan, setiap kejadian ada HIKMAHnya.

PS - Sekiranya berminat untuk dapatkan lebih info boleh klik - http://KelabSihatKita.wasap.my

No comments:

Post a Comment