Thursday, December 18, 2025

Daripada “Cikgu Guna AI?” kepada “Bagaimana AI Membantu PdP Jadi Lebih Berkesan?”

 

Daripada “Cikgu Guna AI?” kepada

“Bagaimana AI Membantu PdP Jadi Lebih Berkesan?”

Alhamdulillah.

Hari ini, hampir semua cikgu sudah pernah mencuba AI.
Ada yang guna untuk sediakan soalan, ada yang minta AI terangkan topik, ada juga yang guna sekadar “nak cuba”.

Tetapi selepas menghadiri AIXPO Summit 2025, satu perkara membuatkan saya benar-benar berfikir sebagai seorang pendidik:

Soalan sebenar bukan lagi sama ada cikgu menggunakan AI —
tetapi bagaimana AI digunakan untuk membantu PdP menjadi lebih berkesan.


Cikgu Sudah Guna AI. Tetapi… Adakah PdP Jadi Lebih Mudah?

Ramai cikgu berkata:

“Saya dah guna AI.”

Tetapi persoalan yang jarang kita tanya ialah:

  • Adakah masa menyediakan bahan PdP jadi lebih singkat?

  • Adakah murid lebih faham topik yang sukar?

  • Adakah cikgu lebih fokus kepada murid, bukan kerja teknikal?

Jika jawapannya belum, maka kita mungkin masih berada di tahap guna AI secara permukaan.


7 Faktor Keberkesanan AI untuk Cikgu



Di AIXPO Summit, penceramah berkongsi 7 Drivers of AI Effectiveness.
Saya kongsikan semula di sini dengan konteks bilik darjah:

1️⃣ Kelajuan (Velocity)

AI sepatutnya menjimatkan masa cikgu — bukan menambah kerja.

2️⃣ Kualiti (Quality)

Penerangan jadi lebih jelas, nota lebih tersusun, soalan lebih tepat.

3️⃣ Keupayaan (Capability)

AI boleh terangkan topik sama dalam pelbagai cara ikut tahap murid.

4️⃣ Keselamatan (Safety)

Digunakan secara beretika dan sesuai dengan konteks pendidikan.

5️⃣ Konsistensi (Continuity)

Bukan guna sekali-sekala, tetapi sebahagian daripada rutin PdP.

6️⃣ Minda Pengguna (Mentality)

AI sebagai pembantu cikgu, bukan pengganti cikgu.

7️⃣ Kebolehkembangan (Scalability)

Apa yang membantu satu kelas, boleh bantu kelas lain juga.


AI Bukan Menggantikan Cikgu. AI Membantu Cikgu.

Ini perkara paling penting.

AI tidak menggantikan:

  • empati cikgu

  • kefahaman konteks murid

  • nilai dan akhlak dalam pendidikan

Tetapi AI boleh mengambil alih:

  • kerja berulang

  • penyediaan bahan asas

  • penerangan awal topik

Supaya cikgu boleh fokus pada murid, bukan semata-mata bahan.


Soalan Refleksi untuk Cikgu

Sebagai pendidik, kita boleh mula dengan soalan mudah ini:

“Bahagian mana dalam PdP saya yang sepatutnya jadi lebih mudah dan cepat dengan bantuan AI?”

Bukan untuk jadi “terlalu digital”,
tetapi supaya PdP lebih manusiawi, lebih berfokus, dan lebih bermakna.


Ke Mana Selepas Ini?

AI dalam pendidikan bukan tentang trend.
Ia tentang keberkesanan.

Jika digunakan dengan niat dan cara yang betul, AI boleh:

  • meringankan beban cikgu

  • meningkatkan kefahaman murid

  • menjadikan PdP lebih menyeronokkan

InsyaAllah, saya akan terus berkongsi refleksi dan contoh praktikal bagaimana AI boleh membantu PdP dengan lebih berstrategi.

Moga perkongsian ini memberi manfaat.
Cikgu, AI paling membantu PdP cikgu dalam aspek apa?

No comments:

Post a Comment

Daripada “Cikgu Guna AI?” kepada “Bagaimana AI Membantu PdP Jadi Lebih Berkesan?”

  Daripada “Cikgu Guna AI?” kepada “Bagaimana AI Membantu PdP Jadi Lebih Berkesan?” Alhamdulillah. Hari ini, hampir semua cikgu sudah per...