Pages

Tuesday, June 26, 2018

Rahsia Turunkan Berat Badan Sambil Kempiskan Perut Buncit

Rahsia Turunkan Berat Badan Sambil Kempiskan Perut Buncit

Dulu masa saya mula-mula nak turunkan berat badan saya cuma tahu saya perlu bersenam. Itu sahaja yang saya tahu. Jadi apabila saya rasa berat badan saya dah bertambah, perut makin buncit dan makin ramai orang yang tegur saya dengan kata-kata, 'Wow! Sihat nampak!" saya pun mula mengambil tindakan.

Saya pun mulalah nak bersenam dan bagi saya yang paling mudah adalah dengan jogging. So setiap kali ada peluang dan bila ada semangat serta mood saya akan jogging. Saya akan cuba pusing 1 atau 2 round di sekitar kawasan taman perumahan saya. Peluh memang peluh dan saya rasa sihat dan seronok. Yang paling bestnya saya jogging sebelah pagi sebelum breakfast jadi selepas jogging saya terus menghala ke gerai atau restoran mamak. Apa lagi order nasi lemak dan roti canai untuk bawa balik rumah makan dengan isteri dan anak-anak :) Masalah selepas jogging ini, selera memang besar habis semua boleh makan. Inilah yang saya buat untuk cuba turunkan berat badan. Kesannya memang takde hasil!

Syukur alhamdulillah, saya kena serangan jantung yang menyebabkan saya tersentak dan saya mula belajar tentang kesihatan. Rupa-rupanya nak turunkan berat badan ini bukan hanya dengan bersenama sahaja. Pendek kata kalau kita kuat bersenam tapi pada masa yang sama kuat makan mungkin kita tak gemuk tapi besar kemungkinan kita ada masalah kesihatan yang lain. Selain itu saya lihat kawan-kwan di sekeliling saya meninggal dunia pada usia yang muda. Bukan semua berbadan besar, malah ada yang kurus dan nampak sihat. Yelah memang ajal mereka tetapi antara asbabnya adalah penyakit seperti serangan jantung, kencing manis dan darah tinggi.

Saya bersyukur sangat kerana diketemukan dengan Coach saya yang banyak membimbing saya iaitu pasangan suami isteri Cikgu Razak dan Cikgu Norlela. Banyak benda yang saya belajar khususnya tentang kesihatan dan amalan gaya hidup sihat.

Sebenarnya nak sihat ini bermula dengan diri kita sendiri. Sama juga kalau nak tutunkan berat badan atau nak kempiskan perut buncit mesti bermula dengan kita sendiri yang mahu. Takde siapa boleh paksa atau pujuk atau suruh dan mustahil kita boleh buat disebabkan oleh orang lain. Kita mesti buat keputusan. Rahsia turunkan berat badan sambil kempiskan perut buncit ini adalah mudah. Pertama sekali ANDA BUAT KEPUTUSAN - ANDA MAHU TURUNKAN BERAT BADAN, ANDA MAHU KEMPISKAN PERUT BUNCIT, ANDA MAHU SIHAT!

Setelah buat keputusan, caranya akan datang kepada ANDA. Bak kata pepatah Inggeris, when the student is ready, the teacher will appear.

Contohnya seperti testimoni berikut:




Testimoni dari Puan Norhaliza, salah seorang coachee dalam program coaching bersama mentor kami Dr Bustari.

Gaya hidup yang sibuk dengan perniagaan hasil laut menyebabkan beliau tak ada masa nak jaga pemakanan. Risau dengan saiz badan yang makin membesar dan banyak baju tak boleh muat lagi. Kesedaran nak kurus ada tapi tak tahu ilmu yang betul dan tak ada orang yang guide.

Bila mula program coaching, dengan ilmu yang ada beliau lebih faham tentang pemakanan yang sihat. Pemantauan dari coach banyak membantu beliau untuk terus konsisten ikut meal plan yang disediakan dalam program. Group support juga banyak memberi motivasi dan inspirasi ketika hadapi cabaran dalam proses nak turun berat.

Perubahan yang ketara pada bulan pertama menyebabkan beliau lebih yakin dan bersemangat untuk capai target berat ideal.

Sekarang beliau dah berjaya kurangkan 28kg. Suami happy tengok perubahan beliau yang makin langsing dan sihat hingga ada orang kata beliau adalah adik kepada suaminya.

Tahniah kepada Puan Norliza. Kejayaan beliau telah menjadi inspirasi kepada orang lain.

Anda bila lagi?
Nak turun berat dengan guide dari coach dan support group,

Boleh PM atau WhatsApp 01156659545

Atau klik

http://kelabsihatkita.wasap.my/

Tqtqtq
*Coach Amirul & Elin*
*Kelab Sihat Kita*





No comments:

Post a Comment